Diskussionstråd

Populistiskt partiprogram https://www.docdroid.net/GRLVAUS/

min svenska blogg topic2.html staten är problemet, invandrarna är symptomet.

Diskussionstråd

PostPosted by datorissten » Sun Aug 30, 2015 5:28 pm

Kommer flytta en del inlägg hit.

När det gäller skatt så tycker jag inte någon skall tvingas betala över 60% i skatt inklusive arbetsgivaravgifter, idag kan man genom aktiebolag komma undan med 37% i marginalskatt(finns dock 3:12 regler som hindrar en del) medan löneinkomster beskattas upp till 67.2% vilket jag tycker är för mycket(omkring 50% är mer rimligt).

uftwaffe-direktdemokrati wrote: Elitstyre nej tack det har vi idag

Faktum är att det skulle bli bättre om vi valde ut 15 slumpvis utvalda medborgare och lät de styra landet, då skulle de känna motivation att sätta sig in i frågor, vilket inte gäller för väljare idag pga att varje enskild väljare har väldigt liten makt.

topic2.html#p23

Problemet är att eliten(judarna) styr enligt vad som är maximalt dåligt för oss, Alex Linder har en annan lösning på det problemet.

I min länk så förklarar jag att eliten skall styre utefter vad som är bäst för folket(liknande tredje riket).

Ja vi har mycket riktigt skendemokrati idag, detta är sämre än riktig demokrati, fast riktig demokrati är sämre än elitstyre ifall eliten arbetar för folkets/rasens bästa.

Min sajt är inte anpassad för att passa svagsinta, men jag undviker konspirationsteorier(även de som stämmer), våldsromantik, böghat, osv. Det är typiskt flockmänniskor att avfärda allt som går emot de accepterade åsikterna som galenskap, men vad som är accepterat skiljer sig mycket mellan tider och platser.

http://tinyurl.com/motstrommen
datorissten
Site Admin

Intressant omegle diskussion

PostPosted by datorissten » Fri Sep 04, 2015 8:19 pm

Stranger: Vad är rasism?
You: det kan betyda rashat eller att man anser att ras har stor betydelse
You: båda är bra
Stranger: Definitionen av rasism?
You: vi håller på att utrota oss själva pga avsaknaden av rasism
You: eller rasmedvetenhet
Stranger: Är du medlem i motståndsrörelsen?
You: jag har haft kontakt med dem(skrev lite notiser) men inte längre pga topic2-80.html#p100
You: jag har min egen ideologi, finns ingen svensk organisation jag är beredd att stödja.
You: Tyckte William Pierce(USA) var bra
Stranger: Tillslut måste man stödja någon, annars vinner bara de politiskt motsatta på det.
You: Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte på motståndsrörelsens strategi
You: Men jag kommer antagligen rösta på NMR, då de antagligen kommer stå närmst mig ideologiskt vid valet
Stranger: Inte SD?
You: annars hade man alltid kunnat skriva Alex Linder
You: SD stödjer jag absolut inte
You: de är alldeles för mesiga, och har otrevlig partikultur
Stranger: Då kan du ju lika gärna rösta på kalle anka
You: Det påverkar ingenting
Stranger: Fast, kasta bort sin röst?
You: Fast det kanske är värt att skriva Alex Linder på en blank sedel
You: Det kommer inte hjälpa att rösta på SD
You: de kommer ändå inte få egen majoritet
You: och då spelar det ingen roll om de får 35% eller 40%
You: då gör jag hellre en markering
You: Alex Linder är riktigt extrem, mer extrem än NMR
You: Eller William Pierce, skall diskutera saken på forum
Stranger: Vad blir resultatet av att du i valet 2018 röstar på NMR? En obetydlig markering.
You: Jag tror inte på att förändra genom val längre
Stranger: Gör inte samma misstag som våldsvänstern.
You: topic2-60.html#p81
Stranger: Var någon som det svenska folket kan stödja.
You: Våldsvänstern är patetisk
You: skall man använda våld, skall det vara ordentligt
Stranger: Använder man våld, blir motsidan martyrer.
Stranger: Ett exempel på detta är SD.
You: Sossarna i norge förlorade nästa val efter breiviks attentat
Stranger: Ingen vettig korrelation.
You: Det är polarisering man vill uppnå genom attentat
You: Alltså inget jag själv planerar
Stranger: Ja, 98% av folket mot dig.
You: Det gäller att först ha ordentlig propaganda
You: få kanske 10% med sig
Stranger: Det enda våldet som hjälper dig, är om muslimska terrorister använder det i Sverige.
Stranger: Och möjligtvis RF och AFA
You: Grejen är att man kan skapa acceptans för våld, speciellt om det sker ofta
Stranger: Fast varför vill man ha ett sånt samhälle?
You: För att våld kommer behöva användas, för att lösa dagens situation
You: tiden för humana lösningar är förbi
You: Jag kan inte se någon annan framkomlig väg, men kommer ändå försöka undvika den vägen(vilket breivik också försökte först)
Stranger: Breivik var det bästa som kunde hända för vänstern.
You: 77 döda.
You: det gör det till offer, vilket har sina baksidor
You: man vill inte stå på förlorarsidan, den som blir utsatt
Stranger: Miljoner norrmän, danskar och svenskar som får mer sympatier för vänstern.
You: tillfälligt
Stranger: Om man är emot invandring, skulle det vara ett effektivt motstånd att bruka våld mot invandrare?
You: Fick nazisterna sympatier pga behandlingen efter kriget?
You: svar: nej
Stranger: Bara för att de fortfarande sågs som "the bad guys"
You: pga propaganda från segermakterna
Stranger: Precis som när afa attackerar smr
You: Om vi ser till att vänstern blir tillräckligt hatade så kommer folk acceptera våld mot dem
Stranger: Och hur blir du själv sedd som protagonisten, och vänstern som antagonisten?
You: av samma skäl är det knappast många som bryr sig om AFA blir utsatta.
You: Propaganda och våld står världen
Stranger: Om vi bortser från afa och rf. Med vänstern menar jag v, mp och möjligtvis s
You: inte att folk lägger lappar i lådor
You: Vänstern blir allt mer ogillad
You: kanske inte nu, men om tio år kanske(breivik var lite het på gröten).
Stranger: En röst på nmr kan lika gärna vara en röst på mp. Åtminstone år 2018.
You: Och jag har förklarat att det inte spelar någon roll vad du röstar på 2018.
You: bortsett från markeringen(som politikerna inte bryr sig om)
Stranger: Om partier som nmr i framtiden blir mer "main stream" så är det annorlunda.
You: Vad blir annorlunda?
You: NMR kan förhoppningsvis komma in i två/tre kommuner
You: annars kan man göra som en flashback snubbe och "mordhota" en politiker på valsedeln
You: var givetgiv inte seriöst
Stranger: Ett SD med 25-30% kommer med stor sannolikhet att locka regeringsbildning, med politiskt infytande över bl.a invandringspolitiken.
Det måste bli mer socialt acceptabelt innan en röst på NMR kommer göra skillnad, kanske om 30-50 år.
säg 10 kommuner, vad skulle det göra för skillnad?
Stranger: Med dina åsikter, borde du rimligen välja det bättre av de två alternativen.
You: Det kommer bli S+M samlingsregering
You: kanske S+borgerliga
You: Men jag lutar mest mot valsedelmarkering, gärna tillsammans med någon annan så att det syns i statistiken
Stranger: Efter reaktionen på DÖ, så skulle en S+borglig regering vara julafton för SD, då de skulle få betydligt högre opinion.
Syns i statistiken? Tillsammans med gamla tanter som skrivit "vpk" och de som stavat fel på valsedeln?
You: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18968618.ab
You: Inte om media hakar på
You: lär göra mer nytta en 0.006% chans till extra SD mandat
Stranger: Som sagt, de blir martyrer och folket tänker "usch för dessa hemska flashbacknassar, röstar nog på S ändå"
You: 349/6000000
You: Det där tänkandet funkar inte
Stranger: Det är ju precis det som händer i praktiken.
You: Du tänker bara i termer av att få med dig massan, vilket man inte får genom att vara snällt moboffer
Stranger: Det motsatta när folk hör nyheter om islamistiska terrordåd.
You: Folk tenderar att stödja den starkaste kraften
You: det spelar ingen roll huruvida vi använder våld eller ej
You: de flesta kommer ogilla våran syn tills vi har tagit kontroll över media
You: om någon gör ett attentat mot aftonbladet så kommer det få positiva effekter över lag
Stranger: Folk röstar utifrån vad de ser problemen i samhället att vara, tex invandringen vilket ger SD runt 20 i opinionen.
Stranger: Hur tror du media reagerar på en attack på media?
You: Avstod folk att rösta på NSDAP pga att de använda våld?
Stranger: Ursäkta språket men du är för fan inte obildad.
You: Vi måste bekämpa media, även om det kan ge sympatier.
Stranger: I tyskland fanns då en stark nationalism, som först måste byggas upp, tex med hjälp av SD.
Stranger: Vi har ännu inte den nationalismen här.
You: Men om vi inte kan ta makten på fredlig väg, så är våld enda vägen även om det initialt ger sympatier för offret
Stranger: Våld --> martyrer --> våldsamt motstånd
You: ibland ja, men det kan också avskräcka folk om det sker tillräckligt ofta
You: det är ytterst få som är beredda att riskera livet för ex sossarna
Stranger: Det kommer inte hinna ske tillräckligt ofta (om det nu finns något "tillräckligt ofta") då våldsamt motstånd följer våld.
You: Vi såg inte detta efter utøya
Stranger: Det handlar inte om att riskera livet, det handlar om opinion.
You: genom våld så kan vi attrahera fler till väpnad kamp för den rätta sidan också
Stranger: Vem fick skulden efter Breivik? Jo, nationalister.
You: Opinionen spelar mindre roll om man lyckats göra revolution
You: De som fick skulden var kosher-nationalister
You: han lyckades döda counter-jihadismen
You: två flugor i en smäll
Stranger: Nationalistens tro på revolution är lika dumt som kommunisternas tro på detsamma.
You: sossarna ökade bara tillfälligt i opinionen, sedan dalade de ner igen, men 77 rödingar förblev döda
You: dumt? kommunisterna har lyckats med många revolutioner
You: NSDAP använde våld för att ta makten trots att de bara hade ca 30% (trackaserade fientlig media och andra partier).
Stranger: En revolution i dagens Sverige är knappast en möjlighet. Då hinner vi bli slavar till robotar innan dess.
You: Samhäller förfaller
You: och demokratin förfaller
Stranger: NSDAP fick folkets sympatier för att judarna var samhällets elit, invandrare i Sverige ses i dag som de förtryckta.
Stranger: Återigen, sympati.
You: Invandrarna är inte förtryckta
You: och media är grundproblemet
Stranger: Media är inte problemet. Vänstervinklad media är problemet.
You: media kommer få verklig opposition att framstå som hemsk och våldsam(titta på skräckreportaget uppdrag granskning gjorde om NMR)
You: även media som säger sig vara höger(ex fox news) är problematiskt)
You: då det är två sidor av samma(judiska) mynt
You: det är judarna som är den verkliga fiender, men de kan inte komma någonstans utan förrädare som idag belönas
You: Ett annat exempel är hitler, han försökte inte förinta ljudarna utan lät de fly och satta dem i arbetsläger(där de flesta överlevde) vad fick han för tack för det?
You: Om hitler hade förintat judarna, så hade det inte funnits massa överlevare till att berätta sagor om lampskärmar, lysknappar av tummar, mm
Stranger: Problemet är inte en judisk konspiration om att förinta vita människor. Problemet är en avsaknad av konsekvensuppskattning av invandring från u-länder.
You: Jo det är problemet, de kontrollerar i princip all media i sverige, och hjärntvättar folket
You: Konsekvensuppskattning av vilka? politikerna är inte de som styr och folket är hjärntvättad av judisk media
Stranger: Lika trolig som ödlekonspirationen. De som är problemet är den ideologiska vänstern, som tror att ett mångkulturellt väst är något att eftersträva.
You: Högern för samma politik
You: och det är judar som äger praktiskt taget all media
You: enkelt att kolla upp
You: Bonnier och Schibsted är judiska, finns med lite judiska amerikanska investmentbanker också
You: Invandringen ökade när de borgerliga tog över
Stranger: Invandringen till Sverige ökade pga förändringar i omvärlden.
You: Det är inte fullt så enkelt
You: Man kan fortfarande påverka invandringen, vilket moderaterna gjorde genom att göra uppgörelse med mp
Stranger: Antalet invandrare korrelerar inte med vilken regering.
You: Båda blocken är för extrem invandring
datorissten
Site Admin

Den moraliska aspekten

PostPosted by datorissten » Fri Sep 04, 2015 8:28 pm

Jag kan acceptera att folk privat hjälper flyktingar med sina egna pengar, men det är inte moraliskt att använda andras pengar för det topic2.html#p3

Psykiskt friska individer prioriterar sina nära och sitt folk framför rasfrämlingar

Kommentar på http://www.di.se/artiklar/2015/9/4/fore ... tastrofen/ fick snittbetyget 4 av 31 röster(röstade själv 5/5 vilket höjde en aning).
datorissten
Site Admin

Om Alex Linder

PostPosted by datorissten » Thu Sep 10, 2015 6:34 am

Alex Linder är en intressant person, vissa hävdar att han själv är ashkenazi-jude https://lordkalki.wordpress.com/2012/05/17/alex-linder-is-a-jew/ själv fokuserar jag mest på någons handlingar. Alex Linder gör utan tvekan mycket bra ex de ljudböcker han spelar in, lyssnar nu på Fame of a Dead Man's Deeds.

Det stora hotet mot judarna idag är inte anti-semiter utan assimilering, ifall alla judar började blanda sig med goyim så kommer det i slutändan resultera i att den inte finns några judar kvar. Judehat behövs för att hålla ihop gruppen och innan löste sig detta av sig självt genom att judar betedde sig som svin men nu lyfts de fram av judisk media som änglar, nu verkar det också bli vanligt med 'ras'blandning mellan judar och ickejudar.

Alex Linder har gjort en del konstigheter ex öppet gett iväg ip-nummer till amerikanska myndigheter, låtit tveksamma kvinnor bli moderatorer, osv. Linders syn på bögar är också varningsflagg för mig https://www.youtube.com/watch?v=SQqoAQL5tkE liknar hollywoodnazism lite mycket.

Alex Linder gör utan tvekan rätt i att attackera kristendomen även om det är "den kristna moralen" och inte kristendomen som religion som är det stora problemen(i princip ingen tror på tramset med noaks ark mm), sedan vet jag inte hur mycket av "den kristna värdegrunden" som kommer från kristendomen som religion.
datorissten
Site Admin

Angående SD

PostPosted by datorissten » Wed Sep 16, 2015 4:41 pm

Min uppfattning av SD efter att ha varit engagerad i partiet under flera år(innan jag visste bättre) är att det tyvärr inte finns någon större splittring inom partiet, däremot är partistyrelsen klumpig och inkompetent vilket jag tror kan drabba dem i slutändan(andra partier sköter sådant snyggare). De kuppförsök som media talar om är i regel saker som partiledningen låter ske då de inte anser det vara något hot.

Jag tror inte heller det är någon större ideologisk skillnad mellan SD och SDU, däremot är ledningen i SDU mycket mer kompetenta och innebär därför ett hot mot sverigedemokraternas partiledning.

Jag ser däremot utrymme för ett högernationalistiskt parti liknande fidesz(ungern) topic2-100.html#p131
datorissten
Site Admin

Re: Diskussionstråd

PostPosted by datorissten » Sat Oct 17, 2015 7:00 am

Du har skrivit om att påverka samhället genom företagande vs. aktivism/aktioner. Vad anser du om utsikterna för det första alternativet generellt sett? Min uppfattning är att många intellektuella är tämligen politiskt ointresserade eller hjärntvättade och primärt drivs av egna kärriärsmål och intressen snarare än politik. Samtidigt så känns det som att fokus inom rörelsen i denna fråga är lite skevt. Tror du att potentialen i nuläget finns inom den nationella rörelsen för att angripa makten på detta sätt? T ex så lyckades ju William Pierce sköta NA exemplariskt och såg till att organisationen blomstrade ekonomiskt. Detta får ju dock anses vara en sällsynt företeelse. Vad är ditt personliga tillvägagångssätt i detta avseende och hur går det med detta?

Vanlig aktivism är meningslöst, detta har jag lärt mig den hårda vägen, delade ut 2000 flygblad för SvP och de fick 11 röster i min kommun. Det enda effektiva sättet att arbeta lagligt är genom företag/liknande, folk som påstår annat är korkade, oärliga eller oinsatta.

National Alliance blomstrade när pierce styrde pga att pierce var intelligent och fattade hur saker skulle göras, de gjorde i princip ingen gatuaktivism då pierce fattade att detta är meningslöst https://www.youtube.com/watch?v=bvlQHr590kY (william pierce om scinheads mm).

Strategin som NMR har kört har redan provats av George Lincoln Rockwell och det gick inget vidare, de fick visserligen aktivister men det var mestadels folk som inte passade in i samhället, sedan så släpper inte NMR fram intellektuella i organisationen utan föredrar lojala idioter likt martin Saxlind(han ser korkad ut också, intressant nog). MIn erfarenhet är att det är betydligt enklare att nå fram med sitt budskap till intelligenta(ex folk som går matte/fysik/liknande) än att nå ut till standardmänniskor.

Jag har gjort en del dumt ex att bli stödmedlem i NMR(inget hände trots att jag betalade in pengar) men jag är manlig nog att inse mina fel och gå vidare. Vi måste släppa barnslit tänkande om vi skall lyckas, sluta drömma om tredje riket och titta på bättre system.

Jag kanske inte når ut till massorna med min blogg men jag når förhoppningsvis ut till bra folk, vissa från NMR har börjat attackera mig vilket tyder på att de ser mig som ett hot, tidigare när jag hade sämre texter och mindre innehåll var det ingen dom klagade(...)
datorissten
Site Admin

datorisstens budget

PostPosted by datorissten » Fri Nov 27, 2015 4:12 pm

Image

Besparingar
Ut ur EU: 40.1 miljarder
slopat bistånd: 27.5 miljarder
slopade bidrag och skattegolv för rasfrämlingar: 30 miljarder
avskaffande av ROT och RUT: 20 miljarder
Slopad ungdomsrabatt på arbetsgivaravgifter: 50 miljarder
inga pengar till universitet: 50 miljarder
Slopad subventionering av dagis: 4 miljarder
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/ ... forskning/

Utgiftökningar
försvaret: 100 miljarder extra

Skattesänkningar: 121.6 miljarder

Mer om invandring

alla uppehållstillstånd kommer omprövas, många kommer utvisas direkt. Ett skattegolv (i kronor) införs för rasfrämlingar och de som vill stanna måste betala tillbaka bidrag de har fått, högst 1% av landets befolkning får utgöras av rasfrämlingar.
datorissten
Site Admin

datorisstens budget

PostPosted by datorissten » Fri Nov 27, 2015 4:19 pm

Image

Besparingar
Ut ur EU: 40.1 miljarder
slopat bistånd: 27.5 miljarder
slopade bidrag och skattegolv för rasfrämlingar: 30 miljarder
avskaffande av ROT och RUT: 20 miljarder
Slopad ungdomsrabatt på arbetsgivaravgifter: 50 miljarder
inga pengar till universitet: 50 miljarder
Slopad subventionering av dagis: 4 miljarder
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/ ... forskning/

Utgiftökningar
försvaret: 100 miljarder extra

Skattesänkningar: 121.6 miljarder

Mer om invandring

alla uppehållstillstånd kommer omprövas, många kommer utvisas direkt. Ett skattegolv (i kronor) införs för rasfrämlingar och de som vill stanna måste betala tillbaka bidrag de har fått, högst 1% av landets befolkning får utgöras av rasfrämlingar.
datorissten
Site Admin

chatt med kristen

PostPosted by datorissten » Fri Nov 27, 2015 4:23 pm

Hur tror du allt skapades?
-tror inte på någon skapelse
Men vad tror du då?
Hur uppkom energin som skapade big bang
-tror inte på att universum skapades under big bang
-inte mer specifikt än så
Det kan ju inte alltid ha funnits
-jo
Jaha okej
Det käns ju konstigt för att nånting måste ju skapas nån gång
-nej
Aja
Är då kristen så behöver inte tänka på sånt här
-förstår mig inte på religiösa, är det ok om jag ställer känsliga frågor om din religion?
Jadå
-tror du på biblen bokstavligt?
Nej
Jag vet vad du tänker på
I bibeln nämns aldrig dinosaurierna eller något sånt
-Sedan har jag problem med kristendomens syn på livet efter döden, livet på jorden blir meningslöst då
Livet på jorden är till för att vi ska hitta till gud på egen hand
-men jag har genom logiskt tänkande nått en annan slutsats, en annan syn på gud
-pantheism och kvantmekaniken pekar åt det hållet
Vad betyder det?
Så smart är jag inte
-Rekommenderar att du kollar in "orch or" är en kontroversiell teori om hur medvetande uppstår, men den enda någorlunda vettigs förklaringen.
-Pantheism handlar om att allt är gud, william pierce hade sin cosmotheism.
-notera att ingen vetenskap motbevisar reinkarnation, själv tror jag absolut på det(finns även övertygande fall).
Okej men du tror inte på nogon religion?
Bara på själva reinkarnationen?
-jag har min egen syn på saker och ting, at sannolikheten för reinkarkation minskar med det genetiska avståndet
Jaha okej
Tråkigt med reinkarnation
Om jag får säga det
-det är möjligt att man reinkarneras till annan planet, anser att själen är odödlig
Jaha okej, ja tror också det
-tycker kristendomen är tråkig vill inte leva i himlen i all evighet, dess utom är det inte förenligt med vetenskapen jag tror på.
Så du vill hellre återfödas, igen å igen å igen å igen osv
-ja, vill levs många fler gånger på jorden som människa
-är så lite man kan uppleva under ett liv
Jaha okej, fast du kommer väll ändå inte ihåg nä av ditt förra liv
-oftast inte tyvärr,men samtidigt är det kul att börja på noll igen också
Ja okej
-samtidigt vill jag inte förlita mig på önsketänkande om något paradis(tveksam till om detta verkligen är önskvärt).
Vad tänker du på när du hör paradis?
-en problemfri vistelse, alltså att msn inte behöve anstränga sig för att få något och inte är utsatt för några faror
Låter inte det önskvärt?
-nej, det tar bort meningen med livet
Inte enligt mig, det är ju därför man vill leva
För att när man dör vet man att man kommer till en bra plats
-Tycker du borde läsa manifestet sv Ted Kaczynski topic2-100.html#p141 vi människor behöver en meningsfull uppgift för att må väl, att vila upp sig en kortare period är fint, men inte i all evighet, efter ett tsg behöver man utmaningar
Jag tror inte man tänker lika dant i paradiset
-Där är asatron bättre med valhall.
-har du någonsin haft det problemfritt?
Nej typ inte
-då vet du inte vad det innebär, du väljer att tro på något för att det framstår som trevligt(delar av kristendomen) och inte för att det är logiskt hållbart.
-jag lever lite så nu, det är inget som du vill göra i längden.
Gud är inte logisk hållbar
-beror på vad du definierar som gud.
-vågfunktionens kollaps lämnar utrymme för en del(kvantmekanik).
Jag definierar gud som kärlek, glädje och far
-det finns och förklarar med vetenskap.
-sedan så kan jag förstå att folk vänder sig till religion/liknande när vetenskapen tar slut, det finns fortfarande mycket vi inte förstår, men du verkar vilja ta en enkel väg ut.
En enkel väg ut? Vad menar du?
Image
Jaha jaa
Varför slita mer än vad man måste
-för att jag söker sanningen, det är givetvis mycket enklare att leva i en fantasivärld.
-jag vill se verkligheten som den är, inte förlita mig på önsketänkande.
Jag förstår
Men jag håller fast vid min religion. Om du bara visste vad skönt det är att känna att man inte är ensam och att någon skyddar en
-det är en falsk trygghet, det är bara att titts på historien. Jag är istället trygg med atr min begåvning och mina kunskaper kommer skydda mig, har även en del närstående jag kan lita på.
-Det är dock bättre att du tror på kristendomen än att di tror på kulturmarxism.
Vad är kulturmarxism?
- http://sv.metapedia.org/w/Kulturmarxism
rekommenderar http://mightisright.net/ mycket bra podcast
datorissten
Site Admin

NATIONALSOCIALISM ÄR FUNGERANDE SOCIALISM

PostPosted by datorissten » Fri Nov 27, 2015 5:04 pm

Medan dagens socialism handlar om att trycka ner alla till en värdelös nivå och att konfiskera svenskarnas till gånger och fördela dessa över all värdens folk så är nationalsocialism en form av socialism som faktiskt fungerar. När skatter går till bra saker så blir folk benägna att arbeta hårt trots att mycket går till skatt, och i ett rasligt homogent samhälle så är befolkningen en förlängning av familjen.

När statliga, regionala och kommunala organisationer har mycket makt så krävs det att man har ett bra styrelseskick så att dessa kan styras på ett bra sätt. Med dagens demokrati så måste statens makt begränsas kraftigt för att samhället skall fungera någorlunda. En stark stat är dock nödvändigt för att hålla nere mäktiga bolag såsom monsanto och att hindra farliga produkter(för miljön eller människors hälsa) från att finnas på marknaden. Få individer klarar idag av att på egen hand fatta bra beslut och därför behöver massan i dagsläget ledas åt rätt håll, efter 200 år av rashygien/eugenetik så kanske ett mer liberalt samhälle kan fungera men tills dess så krävs det en stark stat för att skydda folket mot deras egen dumhet och fientliga organisationer/individer.

Om man är cynisk så kan man resonera att dumma människor får skylla sig själva men i dagsläget så är mer än 99% av befolkningen för korkad för att förstå sitt eget bästa och de få som faktiskt förstår sitt eget bästa blir lidande då det inte lönar sig att utveckla produkter efter dessa individer. Ett exempel är linux som fortfarande är för komplicerat för den stora massan och därför anpassas få program till linux vilket innebär att datorkunniga individer såsom mig tvingas använda windows i stor utsträckning för bland annat spel.

Nationalsocialism är en biologisk världsåskådning som utgår ifrån hur människor faktiskt fungerar och de rasskillnader som finns. Judemedia har gjort sitt bästa för att sammankoppla nationalsocialism med massmord och krigsbrott medan kommunisterna är relativt förskonade från detta. Att ifrågasätta löjlig historieskrivning såsom att nazisterna skulle ha dödat 6 miljoner judar är olagligt i flera länder och i skolan pratas det mycket om hur hemska "nazisterna" var.

Det fanns visserligen arbetsläger som judar sattes i men förhållandena var helt annorlunda än vad man fick lära sig i skolan http://www.nordfront.se/forintelsen-ar-en-bluff.smr antalet döda pga kommunismen är hundratals gånger fler http://www.upplysningomkommunismen.se/e ... 509_press/

Nationalbolshevism och strasserism
Nordiska motståndsrören förespråkar vänsterpolitik inom rasen och har flera gånger nämnt att de har som mål att skapa ett klasslöst samhälle vilket bland annat omöjliggör kungahus. Även om Nationalbelshevismen säkert tilltalar vänstermänniskor så är det inget som är speciellt optimalt och heller inget som tilltalar företagare/intellektuella. Strasserism är en irrlära av vänstervridna Gregor Strasser(blev mördad under lång knivarnas natt).

Ex på en nationalbolshevikisk stat är Nordkorea, empiren har också visat att allt för mycket socialism aldrig fungerar pga informationsunderskott och att de styrande alltid har begränsad kapacitet. Ju mer mer staten sköter desto bättre måste styrelseskicket vara för att landet skall styras på bra sätt, jag betvivlar att NMR:s socialism ens skulle fungera med mitt styrelseskick. Med Klas Lunds princip med parlamentarism så skulle det ofrånkomligen leda till en ekonomisk katastrof(speciellt med tanke på deras okunnighet inom ekonomi).

Linderism
Ideologin där staten endast sköter det som folk inte kan lösa bättre genom egen organisering/företagande, detta är min ideologi och namnet kommer från den mycket klarsynte Alex Linder som förespråkar att staten fokuserar på rasens utveckling och lämnar resten åt kapitalismen/folket själva att lösa.
datorissten
Site Admin

Dagens 13-åringar

PostPosted by datorissten » Mon Dec 14, 2015 8:44 am

-Jag har flickvän och du är för ung. Men vi kan chatta ändå
Var bor du?
-ängelholm
Ok vill du träffas
-tror det är dumt i dagsläget..
Kan du i såfall åka till mig?
-om du går i 7:an så borde du vara 13 eller 14. Jag är 23
Skit samma
-är du ensam?
Ja
-du bör inte ha några problem att hitta killar som vill träffa dig, men var medveten om att de antagligen bara vill knulla dig då
Men det vill ja
vill du?

Ifall jag hade gått med på det så hade jag brutit mot lagen, detta även om hon hade ljugit om sin ålder, själv avskyr jag dessa unga kvinnor och söker kvinnor som är beredda att skaffa barn vilket är extremt mycket svårare att få tag i. Det är ganska vanligt att yngre tjejer vill knulla och söker upp äldre män, i många fall ljuger de om sin ålder, lyckligtvis är det relativt få av dessa män som döms för "brottet". Jag tycker 13 år är alldeles för tidig ålder, lösningen är inte lagstiftning utan bättre normer, lagstiftning behövs också men den behöver utformas på rätt sätt för att undvika detta http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/08 ... llan-barn/

Flickan ovan kommer förr eller senare hitta en villig kille, tjejen i fråga var inte oskuld och lär ha ganska enkelt att hitta nya villiga killar(skriv att du är tjej 13 på exempelvis omelge.com), risken är att hon gör tidig abort eller får könssjukdom med allt vad det innebär.
datorissten
Site Admin

Angående den lagliga åldern för att knulla

PostPosted by datorissten » Mon Dec 14, 2015 9:46 pm

Det blir problematiskt när samma ålder skall gälla alla. Jag gjorde ett experiment på omegle(sade att jag var tjej13) de flesta var tveksamma. De flesta verkar vilja ha äldre tjejer, men många är desperata, en del gör sina egna bedömningar istället för att gå efter lagen

You: tjej 13
Stranger: 20
Stranger: kille
You: vill knulla
You: är du på?
Stranger: aa
You: då blir du killen som tar min oskuld :)
Stranger: haha
Stranger: nijaa
You: har sugit kuk inte
You: men inte fått den i fittan
Stranger: ok
You: vad vill du göra med mig?
Stranger: vad vill du? :)
You: allt
Stranger: men du är 13 bebe
You: hade du tvekat om det vore lagligt?
Stranger: ja
Stranger: men allt beror på hur du e :p
Stranger: jag hade haft sex när jag var 13
You: jag är lite föra de andra tjejerna
You: gillar att testa grejer
Stranger: ok
You: vill testa analsex, är du på?
Stranger: njee, känns ondödigt

I dagens samhälle så behöver många män som inte är attraktiva bryta mot lagen för att tillfredsställa sina sexuella behov, detta kan vara att köpa sex eller vända sig till minderåriga. Av egen erfarenhet är det mycket svårare att få till seriöst förhållande än ONS.

Denna stackaren kände inte till lagen.
You: hej!
Stranger: Tjej?
You: ja 13
You: tycker du den lagliga åldern borde sänkas?
Stranger: lagliga åldern?
You: för att knulla
Stranger: Spelar väl ingen roll? ingen som säger att du inte får.
Stranger: men båda måste vara med på det .
You: det är olagligt även om båda är med på det
You: pga att jag är under 15

Detta är mycket tveksamt, det hade varit lagligt om han hade väntat två månader, men knappast lämpligt
Stranger: Hej
You: tjej 15
Stranger: Man
You: vill du knulla?
Stranger: Jag är 38 om det går bra för dig
Stranger: Ja vill du
You: det går fint
Stranger: Vad bor du
You: skåne
Stranger: Ok
You: knullar du mig hårt i alla hål?
Stranger: Vad gör du
Stranger: Okej
You: fyller 15 i febrari
You: när vill du ses?
Stranger: Vill du prata här eller vill du ringa mig
You: vad har du för nummer?
Stranger: Det får du bestämma
You: då ses vi nästa helg
Stranger: Vänta lite
Stranger: Här kommer det 0763446238 ring då
Stranger: Ring nu då

Ringde upp honom och det verkar som han hade levt i ofrivilligt celibat länge, pratade till mig som ett barn och använde mjuk låg röst, han signalerade att han var man av mycket lågt värde. Hade det rört sig om 15-årig tjej så hade han snabbt blivit bortvald pga ålder. Senare gjorde han misstaget att vara mesa sig istället för att skriva ex "knullar sig så att grannarna hör hur du stönar, binder fast dig på ett bord" (ja det funkar, men tjejen bör först komma in på ämnet).

Vi ser här ett tydligt problem med dagens lagstiftning, det är bara de som faktiskt lyckas knulla folk under 15 som straffas(avsiktligt eller ej), det finns en lag mot gromning men den är tandlös. Folk som han borde låsas in bakom galler oberoende av huruvida han faktiskt lyckas knulla folk under 15 eller ej. Problematiken med att straffa killar som knullar tjejer under 15(det är oftast åt det hållet) är att det rör sig om ett offerlöst brott för det mesta, det är knappast moraliskt men det är väldigt få som skadas av det, därför förespråkar jag en sänkning av den lagliga åldern till 14 eller 13.

Lyckligtvis finns det en del som på egen hand sätter dit äcklen
https://www.youtube.com/watch?v=wINpq4nVqfs
https://www.youtube.com/watch?v=Lo4jsGnLmgw

Det är extremt fokus på sex i underhållningssyfte idag och detta är knappast positivt, det råder stor social press på speciellt män att nå "framgångar" på den punkten, fokus borde vara familjen.

Förslag på lagstiftning
13-15 regeln gäller, detta innebär att det är olagligt att knulla någon under 13 om förhållandet inleds när man är över 15. Lagen mot gromning skärps kraftigt och gäller för personer under 14. Gromning mot barn under 12 straffas med fängelse.

Straffet för pedofili är böter om det är en 12-åring, fängelse+böter om det är barn mellan under 12 samt dödsstraff om det är grovt. När det gäller gromning mot 13-åringar så kan det vara ok i vissa fall(tjejen visar tydligt intresse) att upprepa en invit när tjejen inte bemött intresset kommer vara olagligt.

Upprepat brottslighet på detta området kommer straffas extra hårt, detta innebär att brott som annars bara hade gett böter resulterar i högre böter och ev även fängelse/straffarbete.
datorissten
Site Admin

Recension av NMR:s program

PostPosted by datorissten » Fri Dec 18, 2015 10:11 am

Jag hade inga större förväntningar. Ett genomgående problem är att de ständigt skall vara humana, bland annat så tar de upp folk av blandad ras som exempel på folk som de tänkte låta stanna. Det är lite oklart vad de skall göra med folk som av olika skäl inte kan repatrieras på bra sätt. Det stora problemet är att de helt har missat vad som verkligen behövs nämligen eugenik, det viktiga är inte exakt vilka som får stanna utan att vi utvecklas åt rätt håll genetiskt https://www.flashback.org/sp55744976

Deras förslag om totalstopp för invandring utanför norden är ytterst korkat då de skulle stoppa bland annat tyska företagare.

Deras argument för en nordisk union var mycket bra, jag föredrar dock nordisk federation bland annat för att mitt förslag om styrelseskick fungerar bäst för en federation och att det trots allt finns genetiska och kulturella skillnader mellan de nordiska länderna.

Deras lösning på problematiken att folk är hjärntvättade var att förbjuda folkfientlig media och utbilda folket, däremot vill de inte avskaffa demokratin utan låta den lagstiftande makten utgå ifrån folket. Fokus är alltså att tillfälligt försöka lösa problemet genom folkbildning(dömt att misslyckas om man inte går extremt långt, typ Nordkorea).

Det är uppenbart att det behövs permanenta biologiska lösningar på dagens problem, efter 200 år av eugenik kanske ett styrelseskick liknande det i USA fungerat men tills dess är elitstyre en direkt nödvändighet.

punkten om miljö och djurskydd var mycket bra https://www.nordfront.se/var-vag-punkt-6.smr lite frågetecken till vissa bitar bara, bland annat vill de ha decentraliserad offentlig service(den enkla lösningen är att bara ha mer marknadsekonomi). Hur mindre företag på landet skall gynnas är oklart, och varför just små företag(man kan dela upp ett stort företag i flera små enkelt).

https://www.nordfront.se/var-vag-punkt-7.smr
Sköta finanserna på sådant sätt att gemene man kommer att ha en mer välkomnande syn på att betala skatt.
Sänka skatten samtidigt som allmännyttan, välfärden och det sociala skyddsnätet stärks.

Bra att de förespråkar lägre skatter iallafall. Hela tankesättet i det ekonomiska programmet är tyvärr mycket tveksamt, staten skall lösa allt är tanken. Det är tveksamt att höja barnbidrag och flerbarnstillägg, istället borde man ta bort dessa bidrag och istället sänka skatten för barnfamiljer.

I punkt 7 fanns dock en hel del vänsterextremism, jag klippte ihop det värsta nedan. Om du inte själv fattar varför detta är mycket tveksamt så är du bortom räddning.
Alla människor har både rätt och skyldighet till arbete. Ingen arbetsför människa ska få sko sig på andras arbete och det är statens ansvar att se till att ingen går sysslolös. Ett enande måste nås mellan arbetsgivare och arbetstagare genom lagstadgade rättigheter och skyldigheter för dessa snarare än branschspecifika och arbetsgivarorganisations- eller fackförhandlade sådana

De säger att de vill gynna små bolag på landsbygden, men nämner inte hur detta skall genomföras. Om man faktiskt vill gynna mindre bolag så är det lämpligt att ta bort 3:12 reglerna(relevant för fåmansbolag), dock är många större bolag ägda av pensionsfonder mm. Det man istället bör fokusera på är att gynna mindre aktieägare bland annat genom reformering av skattesystemet.

I deras PDF står följande
På humanast möjliga vis ska de återsändas till sina respektive hemländer eller närområden till dessa.

SvP förespråkade också sådan idioti och visar att NMR inte är ett seriös radikal organisation utan en sämre version av Svenskarnas Parti. Det är dock inte alla rasfrämlingar som kommer utvisas humant, andra kommer få stanna i Sverige pga att de är blandras, inte har släkt i hemlandet, är adopterade eller om det är det är medicinskt farligt för rasfrämlingen att deporteras.

Detta var bra överlag https://www.nordfront.se/var-vag-punkt-8.smr även om jag tycker att 2 år känns onödigt långt, däremot anser jag att alla(även kvinnor) behöver lära sig grundläggande militära kunskaper. Jag håller också med NMR att man skall förlita sig på ett yrkesförsvar för de viktiga uppgifterna.

Punkt 9 var rena katastrofen https://www.nordfront.se/var-vag-punkt-9.smr de vill på fullaste allvar att rasfrämlingar skall vara lika inför lagen, idioti. De vill de förbjuda diskriminering på arbetsplatser(staten bör skita i hur privata företag väljer ut anställda).

Nordiska motståndsrörelsen inser att mycket av arbetet med att minska brottsligheten i samhället hänger ihop med helt andra saker än straffsatser och antalet poliser som finns tillgängliga på gatorna. Ju mer orättvist fördelade samhällets resurser är och ju större klasskillnader som existerar, desto mer ökar också brottsligheten

Nej klasskillnader är inte orsaken till kriminalitet, titta på Sverige förr, många invandrare år generösa bidrag men är ändå kriminella.

Ge den psykiatriska vården de resurser som krävs och se till att de verkligen behandlar sina patienter istället för att skriva ut lyckopiller.

Detta var bra iallafall.

Slutsats
Det är uppenbart att Norden skulle bli en mycket bättre plats om NMR tog makten(förutsatt att vi slipper krig och liknande) deras program överlag är ganska populistiskt och inte förenligt med ras-utilitarism

Problemet med NMR är avsaknaden av grundläggande mål, istället för att titta på vad som är bäst för rasen så prioriterar de principer som på många sätt inte är speciellt bra för våran ras. Trots att NMR är en kristendomsfientlig organisation så har de tagit många principer ifrån den självmordsreligionen, de prioriterar rasfrämlingars välbefinnande framför den nordiska genpoolen och presenterar inte några som helst långsiktigt hållbara lösningar på dagens problem.

NMR är det sämsta av två världar genom att vara radikalt i oviktiga frågor(synen på Hitler, förintelsen, tredje riket, osv) medan de är populistiska i det som faktiskt är viktigt(eugenik, avskaffande av demokratin).
datorissten
Site Admin

Re: Diskussionstråd

PostPosted by datorissten » Fri Apr 29, 2016 6:08 am

Gör inte misstaget att fokusera fokusera för mycket på "krigsbrott", i krig måste man vinna till varje pris, problemet är att tredje riket förlorade, blev ruiner och slutade väldigt tragiskt. Hitler var tyvärr en idiot som gjorde det omöjligt för tyskarna att vinna kriget, man kan iof argumentera med att sovjet hade tagit större delar av Europa om det inte vore för nazisterternas krigsmakt men detta är rena spekulationer.

Jag stödjer inte NMR's ekonomiska plan med gemensam nordisk valuta, självklart ska vi ha individuella valutor. Men detta är detaljer i kontexten, jag vill ha frihet och nyans på livet. Vissa saker ska vara strikta, andra ganska liberala med individuell frihet, vilket inte finns hos NMR. Folket är ganska tråkiga, men det visste jag redan, så jag gör mig inte besväret att bli aktivist, även om jag var inkallad till möte för aktivism.

Jag tänkte lite som sig innan när det gäller valutor men jag ändrade mig efter att jag läste http://www.mises.se/2015/08/18/ekonomiska-villfarelser-om-grekland/

https://www.youtube.com/watch?v=Fr_LwF6JnKg
https://www.youtube.com/watch?v=UZ-fQmmgtDo

Frihet och individuellt ansvar är inget man kan kompromissa bort, alla vill inte få sin röv torkad av staten. Ett bra exempel är banker, systemet med insättningsgaranti är sjukt, om folk sätter i pengar i en privat bank och banken går i konkurs så har de bara sig själva att skylla, de valde att ta en risk för att få ränta(inte konstigare än att man kan förlora allt om man köper aktier).

Jag vill inte att staten ska lägga pengar på att jaga knarkare eller att hindra folk ifrån att begå självmord, de korkade behöver ändå sorteras bort ifrån genpoolen.[/QUOTE]

[QUOTE=Qemistry]
Förresten, jag antar att du tror att Förintelsen skedde i verkligheten? Jag antar att du tror att den är något överdriven av judarna men det mesta stämmer, låt säga lång över hälften. Vad tycker du?[/QUOTE]
Jsg tror att revisionisterna är närmast sanningen faktiskt, fast jag skiter ärligt i hur många judar som dog pga nazisterna. Den viktiga frågan är huruvida judarna bör utrotas eller ej, jag ser judarna som ett rovdjur, de angriper dysfunktionella(demokratiska/korrupts) samhällen och dödar dessa. Den verkliga roten till våra problem är massdemokratin.

Våra problem skulle kvarstå om man tryckte på en knapp som gjorde att alla judar dog(det skulle underlätta för exempelvis muslimer att ta kontrollen).

Våra problem skulle försvinna om vi avskaffade demokratin och lät de mest lämpade styra.
datorissten
Site Admin

EXTRA: chatt med rasfrämling

PostPosted by datorissten » Sat Apr 30, 2016 8:44 pm

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

För er som är nyfikna på "regression to the mean effekten": http://nationalvanguard.org/2015/09/the-wages-of-sin/

http://nationalvanguard.org/2014/12/bio ... ty-part-1/ 2 3

http://nationalvanguard.org/2016/04/sla ... ca-anyway/

Intressant upplevelse. Intressant hur hon blev sur pga att jag slutade skriva, det är sällan det är sådan fart när man diskuterar med kvinnor. Det vanliga när man chattar med kvinnor är att de vill knulla direkt alternativt är ointresserade från början.

Hon är neurotypiskt på så sätt att det är lönlöst att försöka resonera logiskt med henne, detta visste jag givetvis från början. Kom ihåg att det bara är en ytterst liten del av befolkningen som man kan nå genom logiska resonemang, de flesta är känslostyrda(speciellt kvinnor) och behöver manipuleras åt rätt håll.
datorissten
Site Admin

Min syn på yttrandefrihet

PostPosted by datorissten » Tue May 24, 2016 11:19 am

Yttrandefrihet är oftast av godo, men det finns exempel då det är moraliskt försvarbart att frångå yttrandefriheten. Det finns inte ett enda land idag som har total yttrandefrihet, i schweiz är det olagligt att motbevisa förintelsen och det finns flera exempel på där åsiksbrott i ett land är raka motsatsen till vad som är åsiktsbrott i ett annat land.

Det är inte heller yttrandefrihet i sig som är det viktiga utan att man släpper fram folk med annorlunda tanker och idéer, det är idag väldigt svårt att på ett någorlunda effektivt sätt framföra alternativa tankegångar och detta gäller även den nationella rörelsen.

Idag så blir alternativ media och oppositionella trakasserade av systemet och det finns ingen rationell anledning för oss nationella att vara mer hederliga då detta i slutändan kommer drabba vårt ras/folk. Vi måste angripa de som har för avsikt att förinta vårt folk via mediepropaganda för att säkra vår rasliga överlevnad och utveckling. Det är utifrån AFA:s perspektiv fullt logiskt att angripa oss och det ör lika logiskt utifrån vårat perspektiv att angripa dem, det är i slutändan inte de skrivna lagarna som gäller utan naturens eviga lagar.

Det är viktigt att lagar ex kring yttrandefrihet bara är ord skrivna på papper, det som i slutändan räknas är hur domstolar dömer, David Duke blir dömd för skattebrott pga att de inte kunde döma honom för åsiktsbrott. Därför har jag lagt mitt fokus på att skapa ett bra styrelseskick topic2.html#p24 där det kommer finnas nordiska stater under en nordisk senat(högsta dömande och lagstiftande organ) och på så sätt kan man få en maktdelning mellan staten/staterna och den dömande makten.
datorissten
Site Admin

Problematiken med statligt bistånd

PostPosted by datorissten » Fri Jun 03, 2016 8:25 pm

Statlig bistånd och fördelningspolitik innebär att man tar pengar från folk som har arbetat för dem med våld för att sedan anse sig vara generös när man skänker bort dessa pengar. Utifrån ras-utilitaristisk moral så kan det vara försvarbart att genom tvång åstadkomma jämnare fördelning inom rasen ex genom skattesystemet, även medborgarlön kan vara försvarbart(kan dock inte bli speciellt hög).

Att däremot tvinga svenskar att ge bort pengar till rasfrämlingar är inte på något sätt försvarbart, dess utom har det statliga biståndet visat sig vara väldigt ineffektivt, speciellt det svenska flyktingmottagandet gör väldigt lite nytta åt rasfrämlingar och skadar dem på sikt.

Min bestämda åsikt är att staten inte skall hjälpa rasfrämlingar över huvud taget, bistånd bör skötas privat och inte genom statligt tvång. Ja SD har rätt att det är mycket effektivare att hjälpa flyktingar i deras närområde men det betyder inte att staten bör göra detta istället för att ta emot rasfrämlingar till Sverige, staten bör inte hjälpa rasfrämlingar över huvud taget.

När det gäller bistånd till andra vita länder så är det tveksamt att staten bör syssla med detta, det är knappast ekonomisk hjälp andra vita länder kommer behöva utan snarare regimskifte, däremot bör vi naturligtvis stötta allierade i viss mån. EU kostar Sverige 40100000000 kronor i år och vi får inte ens hälften tillbaka i form av deras stöd(plus att vi förlorar frihet över pengarna), något vissa missar är att EU får in intäkter via sina tullar(15% av budgeten) så kostnaden är ännu större.
datorissten
Site Admin

Fondguide

PostPosted by datorissten » Wed Aug 31, 2016 1:37 pm

Många svenskar spara idag i dyra aktivt förvaltade fonder (årsavgift på 1.5%) trots att indexfonder i regel presterar ungefär lika bra redan innan avgifterna har dragits av. Jag rekommenderar att välja en fond som kostar högst 0.5% per år. Över tid blir en 1% mer i avgift väldigt mycket(i vissa fall över hälften av kapitalet).

Är aktiv förvaltning meningslöst?
För att en investerare skall prestera bättre än marknaden så krävs det att en annan investerare presterar sämre, givetvis är inte marknaden perfekt(nu är T.e.x. börsen uppenbart övervärderad) då många investerare är mer känslostyrda och mindre rationella än vad de tror(detta gäller givetvis även förvaltarna banken anlitade) http://www.youtube.com/watch?v=zqa-jSuXmYw

Vissa fonder som sägs vara aktivt förvaltade är dess utom i praktiken indexfonder http://www.aktiespararna.se/robur däremot så finns det givetvis aktiva förvaltare som gör sitt bästa för att slå marknaden bland annat genom företagsbesök. Finns även en del indexnära fonder med acceptabel avgift. Om man vill investera efter ideologi(Inte avkastning) så föreslår jag att man tittar ut företag som passar den ideologin och sprider ut köpen vid flera tillfällen(för att minska risken).

Jag vågar dock hävda att aktiv förvaltning skulle bli meningsfullt om det inte vore den dominerande sparformen, dock kommer antagligen detta att förbli dominerande då folk i allmänhet är väldigt skeptiska till att köpa alla aktier på Stockholmsbörsen istället för att välja ut ett mindre företag som man tror på, jag skulle definitivt göra det senare iallafall trots att antagligen skulle vara lika skicklig som en apa som kastar pil på börslistan.

Genom aktiv förvaltning blir det även möjligt att ta en aktiv roll i de företag som investeringen gjordes i vilket höjer värdet på bolaget om förvaltarna är duktiga på detta (vilket troligtvis sällan är fallet). Det blir även möjligt för förvaltaren att ta moralisk hänsyn(ex undvika företag som tjänar pengar på pornografi).

Bör man över huvud taget spara i fonder?
Svår fråga, börsen verkar uppdriven pga minusräntan, metaller står dock relativt lågt nu så det kan vara bra investering om man skall förbereda sig inför framtida ekonomiskt haveri(lär komma förr eller senare).
datorissten
Site Admin

Return to för kapitalism, sexism och darwinism